AnvelopeCamioaneAgroindustrialeJantePromotiiAccesoriiIARNA
Cum se cauta
Cautand 1956515 veti gasi dimensiunea 195/65R15 pe toate marcile.
Cautand 1956515 DUNLOP veti gasi toate dimensiunile care incep cu 195/65R15 pe marca DUNLOP.
Cautand 1956515 DUNLOP SPORT 01 veti gasi dimensiunea 195/65R15 pe marca DUNLOP cu profilul SPORT 01.

Cos cumparaturi
0 articole in cos

Cos

Glosar termeni anvelope si jante

Informatii despre acronimele inscrise pe anvelope si jante

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

Three Peak Mountain Snow Flake (3PMSF) - Reprezinta un marcaj aditional pe anvelopele M+S care indica faptul ca sunt create pentru conditii severe de zapada. Anvelopele cu acest marcaj sunt proiectate pentru conditii de inzapezire rutiera si ofera performante confirmate prin testele de eficienta a franarii in conditii de iarna dupa metoda ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).

 

A

 

A - echipare originala TOYOTA Auris

AO -  echipare originala AUDI

AT - All Terrain (50% onroad / 50% offroad) - marcaj specifci anvelopelor 4x4 gandite sa ofere performante bune si pe asfalt si in offroad. Design-ul anvelopelor AT este proiectat sa functioneze bine intr-o multitudine de conditii intalnite offroad, oferind in acelasi timp performante acceptabile pe strada. Aceasta se realizeaza utilizand un profil agresiv, distanta dintre rizuri fiind insa mai mica decat la un cauciuc MT. Rezultatul este un zgomot de rulare la mersul pe stada mai redus decat la un cauciuc pentru noroi. Comparat insa cu un cauciuc de strada, AT-ul este mai zgomotos. Avantajul anvelopelor AT este ca se comporta bine intr-o multitudine de conditii: pietre, nisip, uneori chiar si noroi, oferind in acelasi timp o tractiune decenta si pe drumuri asfaltate. Unul din dezavantajele anvelopelor AT este la mersul prin noroi, unde datorita desenului, rizurile se incarca foarte repede cu noroi, generand o scadere a tractiunii. Anvelopele AT sunt recomandate masinilor care sunt folosite zilnic prin oras/autostrada, dar care ocazional au si iesiri offroad.

 

AT/SA - anvelopa 4x4 tip All Terrain, pentru care s-a folosit tehnologia SilentArmor lansata de Goodyear. Anvelopa Wrangler AT/SA, de exemplu, este prevazuta cu doua straturi care contin DuPont Kevlar ®, un material de cinci ori mai puternic decat otelul. Peretii laterali sunt intariti pentru a creste rezistenta la taiere si perforare.

 

 

B

 

 

 

B - echipare originala BENTLEY

BRMA - (British Rubber Manufacturers Association)

 

C

 

C1 - echipare originala Chrysler Viper

 

 

ContiSeal - marcaj specific anvelopelor Continental care au la baza o tehnologie noua de etanseizare a penelor de cauciuc aparute in calea de rulare a anvelopei. contisealAnvelopele ContiSeal pot fi usor recunoscute prin simbolul unui cui desenat pe peretele lateral al anvelopei si sunt compatibile cu majoritatea tipurilor de jante. Anvelopele ContiSeal au un strat cu consistenta vascoasa si lipicioasa dispus pe camasa interioara a anvelopei care etanseizeaza instantaneu perforarile produse de cuie sau alte obiecte taioase cu diametrul de maximum 5 mm. Stratul adeziv etanseizeaza temporar majoritatea perforatiilor din calea de rulare. Astfel este oprita pierderea presiunii de aer, chiar si cand obiectul ce a provocat pana se desprinde din anvelopa. De aceea, in cazul unei pene de cauciuc nu este nevoie sa opriti sau sa inlocuiti imediat anvelopa. Cu toate acestea, anvelopa trebuie schimbata cat mai repede posibil la un service care va decide daca mai poate fi reparata sau nu. Anvelopele ContiSeal au urmatoarele beneficii: etanseizeaza penele de cauciuc provocate de obiecte cu diametrul de pana la 5 mm diametru, gaurile sunt lipite chiar si atunci cand corpul strain se desprinde din anvelopa, au aceleasi performante privind sofatul in conditii normale ca si anvelopele care nu sunt ContiSeal; nu este nevoie de o oprire imediata pentru a schimba anvelopa deteriorata. Anvelopele ContiSeal echipeaza din fabricatie noul VW Passat Coupe incepand din Mai 2008.

 

 

D

 

DSST - Dunlop Self-Supporting Technology (tehnologie de auto-sustinere Dunlop). Dunlop ROFStructura complexa a anvelopei, care permite deplasarea in conditii limitate dupa pierderea presiunii de umflare. Necesita un sistem de monitorizare a presiunii.

 

E

 

ECE (Economic Commission for Europe (UN institution in Geneva)) - marcaj care atesta certificarea ECE si indeplinirea standardelor ECE pentru dimensiunile fizice, cerintele de marcare si rezistenta la viteze ridicate. Marcajul este compus din litera E si un numar reprezentativ pentru tara care elibereaza foaia de aprobare, urmat de un numar unic pentru fiecare produs.

EH2  (Extended Hump) - tip de jante care reduc riscul dejantarii anvelopei in momentul pierderii presiunii.

EMT - (Extended Mobility Tire) - marcaj pentru anvelopele fabricate cu tehnologia RunFlat de la Goodyear.   

ETRTO - (European Tyre and Rim Technical Organisation, Brussels)

 

 

F

 

 

 

FMVSS - (Federal Motor Vehicle Safety Standards (U.S. safety code))

FP -
protectie pentru janta.
 

G

 

 

Green X - Marcaj introdus de Michelin pe noile game pentru a identificgreenxa anvelopele ,,verzi" ce economosisesc energie. Ca si imbunatatirea consumului de carburant, acestea ofera niveluri de performanta exceptionala de uzura si aderenta la umed. In cazul in care este marcata cu extra load (XL) sau ranforsate (Reinf), anvelopa are un rating de sarcina mai mare decat s-ar aplica in mod normal la aceasta dimensiune. Trebuie tinuta seama de marcajele anvelopei la inlocuirea anvelopelor.

 

H

 

HFS - Utilizare viteza mare la sarcina maxima

HSN - Utilizare viteza mare la incarcare normala

 

HT sau H/T - (Highway Terrain) - marcaj specific anvelopelor 4x4, 80% onroad.

 

J

 

J - omologat pentru Jaguar

JLB - (Jointless Nylon Bandage) - Bandaj de nailon fara cusaturi cu straturi la 0°. Aceasta este o Tehnologie Hibrid de Suprapunere a straturilor ce garanteaza o deformare foarte redusa a circumferintei la viteze mari. Stabilitate superioara la viteze mari, uzura lina, stabilitate excelenta la viteze mari si rezistenta foarte buna la uzura.

 

K

 

 

K1 - echipare originala Ferrari

 

 

 

 
L

 

 

 

LR - Rezistenta la rostogolire redusa

 

 

M

 

M3 - anvelope omologata pentru BMW M3

MFS (Rim Flange Protection) - Prezenta logo-ului MFS indica faptul ca anvelopa are protectie pentru flansa jantei. Un profil din cauciuc, situat in partea inferioara a flancului, deasupra flansei anvelopei, este infasurat pe circumferinta anvelopei creând o zona tampon. Beneficiul este protejarea jantei  impotriva deteriorarilor provocate de bordurile de trotuar.

M+S (Noroi si Zapada) si marcajul ,,fulg de zapada" - Anvelopele de iarna se pot identifica prin marcajul M+S de pe flancuri, alaturi de desenul unui munte si al unui fulg de zapada. Din punct de vedere legal, marcajul m+S este suficient pentru identificarea unei anvelope de zapada, dar industria anvelopelor a adoptat si marcajul cu fulgul de zapada pentru a diferentia anvelopele de iarna (M+S si fulg) de cele pentru toate anotimpurile (doar M+S).

MRT (Multi Radus Tehnology) - Tehnologie Dunlop pentru anvelope care utilizeaza 10 raze diferite, fapt pentru care sunt mai precise. Aceasta tehnologie asigura o distributie foarte eficienta a presiunii in pata de contact cu soseaua. Efectul este o tranzitie mai lina de la linie dreapta la curba, conducând la reactii mai precise si progresive. Efectul clar este un control semnificativ mai bun asupra evolutiei amprentei in orice conditii de rulare. De asemenea, MRT ofera o manevrabilitate uimitoare pe carosabil uscat sI umed si mai mult control la virare.

MO (sau MB, A-MO) - echipare originala Mercedes

MO1 - echipare originala AMG

M/T - Mud Terrain - 80% offroad. Anvelopele sunt proiectate special pentru mersul prin noroi. De asemenea ele se comporta foarte bine si in alte medii, cum ar fi stanca, pietris sau pe pe drumurile forestiere. Comportamentul unei anvelope MT este influentat in mod decisiv de design-ulacesteia, care difera de la producator la producator. Dezavantajul principal al anvelopelor MT este ca au performante modeste pe asfalt, in special pe ploaie, datorita profilului, care micsoreaza semnificativ suprafata de contact cu solul. Pe suprafete alunecoase cum ar fi zapada batatorita si gheata, anvelopele MT pot fi periculoase. Tot ca un dezavantaj ar trebui mentionat faptul ca anvelopele MT se uzeaza mai repede decat cele AT sau de strada. De asemenea la mersul pe asfalt zgomotul de rulare este mult mai mare, in special cand anvelopele se uzeaza.

 

N

 

N - echipare originala Porsche (N-Rated Tyres N0,N1,N2,N...)

NRM - incarcare normala

 

O

 

OEM - (Original Equipment Manufacturer)

 

P

 

P - Passanger tyre - anvelope pentru autoturisme.

 

PE - omologare Peugeut

 

R

 

RF (Ranforsat) - un marcaj care este adaugat langa marcajul dimensiunii anvelopei pentru a indica faptul ca aceasta are o capacitate mai mare de transportare a sarcinilor decât o anvelopa standard. Principala aplicatie a anvelopelor de tip „ranforsat” este la camionete si camioanele usoare, insa acestea se potrivesc si la anumite masini de familie si rulote.

RFT (RunFlat System) - marcaj Bridgestone pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia Run-Flat. Acest sistem asigura o deplasare de maximum 80 km cu viteza de pana la 80km/h in conditii de pana.

RO1 - echipatie originala Audi Quatro (RS6, RS4, R8...)

ROF (RunOnFlat) - marcaj Dunlop pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia RunOnFlat. Tehnologia Dunlop RunOnFlat asigura mobilitatea, chiar si fara aer. Constructia patentata a flancului anvelopei, Dunlop RunOnFlat, reduce incovoierea si riscul de desprindere de janta. O anvelopa Dunlop RunOnFlat complet dezumflata ofera o mobilitate neintrerupta pe o distanta de 80 km / 50 mile la o viteza maxima de 80 km/h sau 50 m/h - in conditii normale de rulare.

 

Avantaje ale tehnologiei Dunlop RunOnFlat:
  • Constructia patentata a flancului suporta greutatea vehiculului, chiar si când anvelopa este dezumflata.
  • Constructia speciala a avelopei cu materiale compozite nou-dezvoltate impiedica distrugerea anvelopei datorita incovoierii excesive.
  • Anvelopele Dunlop RunOnFlat pot fi montate pe orice janta standard (otel/aliaj), fara a fi necesare instrumente speciale.

Avertizare privind siguranta
Anvelopele Dunlop RunOnFlat trebuie montate numai pe masini concepute pentru anvelope de tip „run flat” si echipate cu un dispozitiv de avertizare pentru presiunea anvelopelor, complet functional, de ex. Dunlop WARNAIR. A nu se depasi distanta maxima de 80 km / 50 mile si viteza maxima de 80 km/h sau 50 mph. Va rugam sa consultati manualul masinii dumneavoastra, deoarece recomandarile producatorilor pot fi diferite de avertizarea Dunlop privind siguranta.


RR (Rolling Resistance) - rezistenta la rulare este o forta care actioneaza in directie inversa directiei de deplasare a anvelopei. Din cauza incarcarii vehiculului, anvelopa este deformata in contact cu suprafata drumului. Aceasta deformare induce pierderi interne de energie, la fel ca si o minge de cauciuc care cade si nu se mai ridica la aceeasi inaltime de la care a cazut.  Rezistenta la rulare poate fi exprimata ca o forta (Newton) sau ca un coeficient (CRR). Coeficientul rezistentei la rulare este definit ca forta RR (N) impartita la incarcatura anvelopei. Avantajul acestui coeficient este ca permite o comparare mai simpla a anvelopelor concepute pentru a fi montate pe diferite masini.

RSC - Run Flat System Component - marcaj care apare pe flancul anvelopelor omologate special pentru vehicule BMW.

 

S

 

SD - (SECTION WIDTH)

S.I. (Seal Inside) - Tehnologie Pirelli de productie a anvelopelor ce ve permite sa conduceti fara a pierde presiune chiar si dupa ce anvelopa a fost gaurita de un obiect extern, acoperind aproape 85% din cauzele care, de obicei, sunt responsabile pentru pierderea presiunii. Logo-ul Seal Inside poate fi folosit pentru a identifica toate produsele Pirelli care beneficiaza de aceasta noua tehnologie.  Logo-ul de culoare neagra se gaseste si pe flancul anvelopei. Sistemul Seal Insidee are efect in majoritatea penelor de anvelopa, in afara de cele care compromit integritatea ei.

In interiorul anvelopei, in zona care corespunde benzii de rulare, un material de etansare blocheaza orice scurgere de aer in cazul unei perforari de catre un obiect exterior, cu sau fara ramanerea acestuia in banda de rulare. Seal Inside actioneaza rapid asupra gaurii, in majoritatea cazurilor, iar soferul nici nu realizeaza ca anvelopa sa a fost perforata.
Anvelopele Seal Inside pot reduce semnificativ sansele de a avea o pana de cauciuc, insa spre deosebire de anvelopele run flat, acestea nu sunt construite pentru a fi conduse cu presiune redusa sau desumflate. In ceea ce priveste montajul si echilibrarea, nu exista diferente intre Seal Inside si anvelopele standard. Anvelopele Pirelli Seal Inside nu necesita jante dedicate, deci pot fi montate pe jante standard. Anvelopele Seal Inside trebuie stocate in aceleasi conditii ca si anvelopele standard. Intre produsele cu acelasi profil, nu exista nici o diferenta de performanta (rezistenta la rulare, confort, zgomot, performanta pe carosabil uscat sau umed) intre o anvelopa Seal Inside si o anvelopa standard.
Tehnologia Seal Inside nu necesita jante dedicate sau sistem de monitorizare a presiunii in pneuri (TPMS) pentru a folosi vehiculul in siguranta; poate fi folosita pe orice fel de vehicul, in functie de dimensiunea anvelopelor.


SLR - (STATIC LOADED RADIUS)

SSR
- Marcaj introdus de Continental pentru anvelopele autoportante. Spre deosebire de anvelopele conventionale, anvelopele autoportante (SSR) au flancuri ranforsate ce pot sustine autoturismul chiar daca presiunea in anvelope este zero, prevenind astfel ca peretii anvelopei sa fie comprimati intre janta si sosea. In cazul unei pene de cauciuc, anvelopele autoportante (SSR) permit continuarea sofatului, cu conditia ca autovehiculul sa fie condus de o manieraadecvata si cu o viteza diminuata. Marcajul SSR permite sofatul in caz de pana cu inca 80 km cu o viteza de maximum 80 km/h.

SUV - (sport utility vehicle)

 

 

 

T

 

Three Peak Mountain Snow Flake (3mMSF) - Reprezinta un marcaj aditional pe anvelopele M+S care indica faptul ca sunt create pentru conditii severe de zapada. Anvelopele cu acest marcaj sunt proiectate pentru conditii de inzapezire rutiera si ofera performante confirmate prin testele de eficienta a franarii in conditii de iarna dupa metoda ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).

T/A  - Traction Advantage

TL - Tip de anvelopa fara camera de aer

TPMS - Siste de monitorizare a presiunii din anvelope. Anvelopele Run Flat trebuie montate alaturi de TPMS (Sistem de Monitorizare a Presiunii in Anvelope). Montarea anvelopelor si a TPMS trebuie efectuata de catre o persoana autorizata. Exista o gama larga de sisteme de monitorizare a presiunii din anvelope (TPMS) asa ca trebuie consultat producatorul vehiculului pentru informatii specifice.  In mare, exista doua tipuri de sisteme, sistemele indirecte se folosesc de faptul ca pierderea presiunii cauzeaza o rotatie mai rapida a rotii, iar cand detecteaza aceasta diferenta trimit o alerta soferului. Sistemele directe verifica valorile presiunii, le compara cu valori inregistrate anterior si anunta atunci cand presiunea scade sub valorile corecte.

TT - Tip de anvelopa cu camera

TUBELESS - Tip de anvelopa care foloseste o captuseala din cauciuc in interiorul camasii, care previne pierderile de aer si elimina necesitatea unei camere interne.

T.W.I (Indicatorul de uzura) - caracteristica importanta pentru siguranta, care permite verificarea adancimii profilului anvelopei. Mici bare de cauciuc sunt asezate la o inaltime de 1.6 mm de-a lungul canalelor profilului. Atunci cand uzura atinge barele, anvelopa trebuie inlocuita

 

U

 

 

UHP - (Ultra High Performance)

UTQG  (Uniform Tyre Quality Grading)  - standard definit de catre DOT pentru SUA cu privire la peformantele anvelopelor la uzura, aderenta si rezistenta la temperatura. Acesta este aplicat doar anvelopelor cu un diametru al jantei mai mare sau egal cu 13 inch, exceptie facand anvelopele de iarna.

Uzura: Gradul de uzura este o clasificare comparativa bazata pe rata de uzura a anvelopei in conditii controlate de testare pe un traseu specific al guvernului. Spre exemplu, o anvelopa clasificata 150 se va uza de 1.5 ori mai lent pe acel traseu decat o anvelopa clasificata 100. Performantele relative ale anvelopelor depind de conditiile in care sunt folosite, dar in orice caz, se pot indeparta foarte mult de norma din cauza variatiilor stilurilor de condus, practicilor de exploatare si diferentelor in caracteristicile drumurilor si a climatului.

Aderenta: Gradele de aderenta, de la cel mai mare la cel mai mic, sunt AA, A, B si C. Aceste grade reprezinta abilitatea anvelopei de a frana pe drumuri umede, masurata in conditii controlate pe suprafete de test guvernamentale, atat de asfalt cat si de beton. orice anvelopa marcata cu C poate avea performante slabe in ceea ce priveste aderenta. Atentie: gradul de aderenta acordat fiecarei anvelope este bazat pe un test de franare prealabil si nu include caracteristici de acceleratie, virjae, acvaplanare si tractiune maxima.

Temperatura: Gradele de temperatura sutn A (cel mai inalt), B si C, reprezentand rezistenta anvelopei la caldura si capacitatea sa de a disipa caldura in timpul testelor in conditii controlate intr-un laborator specificat. Temperatura ridicata sustinuta poate avea diferite efecte asupra anvelopelor, precum scaderea duratei de viata, iar temperatura excesiva poate conduce la deteriorarea anvelopei. Gradul C corespunde unui nivel pe care trebuie sa il indeplineasca toate anvelopele pentru vehicule de pasageri conform Standardului Federal de Siguranta pe Sosele Nr 109. Gradele B si A reprezinta niveluri mai ridicate de perfromanta in laborator. Atentie: graduld e temperatura pentru aceste anvelope este stabilit pentru anvelope umflate corect si care sunt supuse unei sarcini corespunzatoare. Viteza accesiva, anvelopele umflate sub cifra indicata de producator sau incarcarea excesiva, pto conduce in mod singular, sau combinat, la defectiuni ale anvelopei.

 

V

 

 

VO - echipare originala VOLKSWAGEN (Touareg)

 

Z

 

ZP (Zero Pressure) - Marcaj introdus de Michelin pentru anvelopele care functioneaza chiar si in conditii de pana. Aceste anvelope au flancurile intarite care, se sustin singure si permit continuarea calatoriei atunci cand anvelopa are pana. Marcajul ZP indica faptul ca se poate continua calatoria cu o pana, pana in limita a 80 de kilometri, cu viteze de pana la 80 km/h. Marcajul ZR SR indica faptul ca va puteti continua calatoria cu o pana, pana la 45 de kilometri la viteze de pana la 80 km/h.

 

 

W

 

 

 

WSW - perete lateral alb

 

 

 

X

 

XL - perete lateral intarit (Extra Load)