NOUA ETICHETARE A ANVELOPELOR

Reglementarea EC/1222/2009 prevede ca toate anvelopele de vara, anvelopele de iarna, respectiv anvelopele all season, destinate utilizarii pentru masini proprietate personala, vehicule comerciale usoare, camioane, autocare si autobuze, si care au fost fabricate dupa 1 iulie 2012 si sunt comercializate in Uniunea Europeana, trebuie in mod obligatoriu, incepand cu 1 noiembrie 2012 sa poarte un sticker sau sa fie insotite de o eticheta vizibila in punctul de vanzare. Incepand cu 1 mai 2021 eticheta energetica sufera cateva modificari, Comisia Europeana avand in vedere sa sporeasca siguranta, precum si eficienta energetica si de mediu cu ajutorul noii reglementari E/2020/740.

Anvelopele noi pentru camioane, autocare si autobuze, nu trebui sa fie insotite in mod obligatoriu de sticker sau eticheta, dar informatiile trebuie sa fie disponibile in punctul de vanzare si online. Informatiile trebuie sa se regaseasca, de asemenea, si pe factura sau documentele de insotire a anvelopelor.

Ce se schimba in noua eticheta Europeana a anvelopelor

  • Se introduc clasele C1 (anvelope turisme), C2 (anvelope pentru vehicule comeriale usoare) si C3 (anvelope pentru vehicule comerciale grele).
  • Se introduce o noua pictograma in forma de stalagmit de gheata ce indica daca anvelopa are aderenta pe gheata - valabila pentru anvelopele C1(turisme).
  • Anvelopele potrivite pentru zapada, vor avea simbolul piscului (3PMSF) atat pe eticheta cat si pe flancul anvelopei.
  • Indicatorii de aderenta si de franare se impart acum in 5 clase (de la A la E).
  • Se introduc clase la indicatorul de zgomot la rulare (A, B si C), in completarea indicatorului de decibeli.
  • Conform noilor reglementari, eticheta trebuie sa includa si numele producatorului de anvelope precum si un identificator unic al tipului de anvelopa.
  • Se introduce si un cod QR cu link catre Baza europeana de date, cu explicatii specifice etichetei energetice (EPREL).

A. Clasa de eficienta a consumului de combustibil

Clasa de eficienta a consumului de combustibil sau eficienta energetica a anvelopei (consum de carburant si emisii de CO2) este direct influentata de rezistenta la rulare.

Rezistenta la rulare a anvelopelor influenteaza in mod direct consumul de carburant al vehiculului in toate tipurile de transport. In ceea ce priveste consumul de carburant unui vehicul complet echipat, diferenta dintre doua calificative, de exemplu A si B, poate ajunge pana la 3 l/100 km.

Cum se masoara eficienta energetica:

Conform noii reglementari europene, masuratorile vor fi realizate pe rampe de control. Calificativele acordate vor corespunde valorilor masurate, exprimate in kg/t. Calificativele pot fi de la A la E.

B. Clasa de aderenta pe teren umed

Aderenta pe carosabil umed (test de franare) este unul dintre cele mai importante beneficii pe care o anvelopa il ofera. Testarea capacitatii de franare pe suprafete umede implica masurarea performantelor - la decelerare intre 60 si 20 km in cazul franarii de urgenta. Intre doua calificative, de exemplu C si B, distanta de franare scade cu 15%, adica 4,5 metri, in cazul unui camion care decelereaza de la 60 km/ora la 20 km/ora in 30 metri.

La o viteza de 80 km/h un automobil are o distanta de franare pe ud cu 6 m mai buna atunci cand este echipat cu anvelope clasa A fata de anvelope clasa C.  *Diferenta intre A si E este de 18 m.

Cum se masoara franarea pe suprafete umede:

Datele sunt colectate pe trasee de testare acoperite in prealabil cu un strat de apa cu o adancime de 0,5 - 2 mm. Temperatura mediului si cea a solului pot varia intre 5 si 35 grade Celsius. Caracteristicile traseului de testare (materialul cu care este acoperit traseul, coeficientul de frecare pe asfalt, etc.) pot varia si ele in limitele impuse prin lege. Vehiculele recomandate pentru testare pot fi atat autocamioane echipate complet cu anvelope de tipul celor care urmeaza sa fie testate cat si vehicule concepute special pentru realizarea de teste (remorci). Calificativele pot fi de la A la E.

C. Clasa si valoarea de zgomotul exterior la rulare

Zgomotul la rulare este luat in considerare pentru masurarea nivelului de zgomot la exterior produs de rularea anvelopelor (zgomot la exterior). Toti acesti factori influenteaza impactul transportului asupra mediului si devin din ce in ce mai importanti, mai ales pentru sectorul de transport care opereaza in mediul urban.

Clasele de zgomot se modifica din cele 3 linii, in A, B si C.

D. Eficienta pe timp de iarna

In noua eticheta, pe langa simbolul 3PMSF vom mai regasi inca o iconita in forma de stalagmit de gheata ce indica daca anvelopa asigura o aderenta corespunzatoare pe gheata.

Stoc online disponibil de peste un milion de anvelope