Anvelope de iarna sau anvelope all season?

Pentru a putea raspunde la aceasta intrebare – destul de des intalnita, de altfel – va trebui sa intelegem exact ce inseamna 'iarna' si 'all season' pentru anvelope si ce beneficii aduce fiecare dintre acestea pentru soferi.

anvelope vara
anvelope iarna
anvelope all season

In sezonul de iarna (sau mai exact, odata ce termometrele incep sa arate constant temperatura de 7 grade Celsius sau mai putin), masinile echipate cu anvelope de vara devin mai nesigure si mai neperformante, anvelopele de vara pierzand mare parte din elasticitatea lor. In momentul cand carosabilul incepe sa prezinte si impedimente cum ar fi zapada, gheata sau poleiul, condusul devine foarte periculos.

Pentru a evita producerea de accidente, recomandam cu insistenta montarea de anvelope de iarna. Daca stiti cu siguranta ca nu veti conduce in conditii foarte dificile, va puteti monta anvelope all season.

Anvelopele de iarna sunt compuse in proportie de 80% dintr-un compus natural de cauciuc, fapt ce permite acestora sa-si pastreze elasticitatea si la temperaturi foarte scazute. Restul de 20% sunt diverse materiale ce intaresc structura anvelopei, facand-o mai rezistenta in conditii de iarna.

Cand vine vorba de anvelope all season, inginerii marilor companii producatoare de anvelope au reusit sa creeze un echilibru intre materialele ce intra in compozitia acestora, echilibru ce se regaseste si cand comparam performantele acestora de la sezon la sezon.

Banda de rulare la anvelopele de iarna ia un aspect mai agresiv, canelurile fiind mai adanci pentru a ajuta la filtrarea zapezii, astfel crescand manevrabilitatea si tractiunea si reducand considerabil distanta de franare pe suprafete dificile.

Anvelopele all season prezinta o banda de rulare situata undeva la mijloc intre cele de vara si de iarna, pentru a putea permite rularea in conditii bune atat in conditii cat mai variate.

Pentru a putea circula legal, verificati daca apare semnul M+S pe anvelope.

Anvelope de Iarna, daca:

Anvelope all Season, daca:

Stiti ca veti circula pe timp de iarna grea, cu temperaturi sub 7 grade celsius si drumuri dificile (acoperite cu zapada, polei, gheata).

Temperatura din locurile unde circulati pe timp de iarna nu scade sub -5 grade Celsius.

Doriti sa cresteti nivelul sigurantei dumneavoastra si a celor din jur in conditii de iarna.

Aveti dificultati in a gasi o locatie de depozitare corespunzatoare pentru anvelopele pe care nu le utilizati.

Vreti sa economisiti combustibil si sa conduceti mai confortabil.

Vreti sa scapati de grija schimbarii anvelopelor de doua ori pe an.

Informatii despre vechimea anvelopelor

Si anvelopele noi imbatranesc, dar fara sa le scada performantele.

Atunci cand conditiile recomandate de depozitare sunt respectate (un mediu curat, uscat, racoros, fara expunere directa la razele solare, substante chimice si surse de ozon), anvelopele isi pastreaza caracteristicile de performanta originale bine echilibrate pentru o perioada de lunga durata. O anvelopa nefolosita si depozitata in conditii corespunzatoare cu o vechime de pana la 5 ani de la data fabricaţiei poate fi vanduta ca anvelopa noua si exploatata in conditii normale.

Materiile prime din care sunt fabricate anvelopele sunt: cauciuc natural si sintetic, negru de fum, sulf, chimicale, materiale de ranforsare si textile, materiale de umplutura, cord metalic, sarma si alte componente chimice cum ar fi stabilizatori impotriva imbatranirii cauciucului. Chiar daca acesti agenti anti-imbatranire sunt inglobati in cauciuc, anvelopele imbatranesc datorita factorilor externi.

Anvelopele radiale din prezent au un randament kilometric semnificativ mai mare fata de vechile anvelope diagonale. Se pune întrebarea: care este vechimea optima a unei anvelope in exploatare?

US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) impreuna cu alti producatori de anvelope au studiat impactul mai multor factori asupra anvelopelor. Expunerea la radiatia solara, efectele atmosferice (ozon, inghet, caldura, umiditate), calitatea intretinerii atat a anvelopelor cat si a vehiculului, utilizarea anvelopelor conform aplicatiilor sale, mentinerea presiunii recomandate, inspectia periodica a anvelopelor, geometria rotilor, toate acestea influenteaza randamentul kilometric si procesul de imbatranire al anvelopelor.

British Rubber Manufacturers Association (BRMA) a facut o recomandare in 2011 prin afirmatia: „Anvelopele noi care au fost stocate in conditiile recomandate nu ar trebui montate pe vehicul daca sunt mai vechi de sase ani de la data fabricatiei”, precum si “anvelopele aflate in exploatare trebuie inlocuite nu mai tarziu de zece ani de la data fabricatiei.”

Conditiile climatice enumerate anterior, precum si stocarea necorespunzatoare a anvelopelor, intretinerea deficitara a acestora, presiunea incorecta – toti acesti factori grabesc procesul de imbatranire al anvelopelor. Imbatranirea nu este vizibila prin semne exterioare, ci trebuie facuta o inspectare adecvata de catre un specialist in domeniu, iar verificarea acestora nu ar trebui sa evidentieze probleme de calitate ale anvelopei.

Japan Automobile Tyre Manufacturers Association (JATMA) a facut un anunt in luna mai 2005 atentionand soferii sa verifice daca mai pot fi utilizate anvelopele montate pe vehiculele lor la cinci ani de la inceperea exploatarii (si nu la cinci ani de la data fabricatiei). In acelasi timp s-a recomandat inlocuirea anvelopelor la sase ani de la începerea exploatarii, precum si ca toate anvelopele, inclusiv cea de rezerva, care au mai mult de zece ani de la data fabricatiei sa fie inlocuite cu unele noi.

Este important de mentionat ca imediat dupa fabricatia anvelopelor destinate producatorilor de vehicule, acestea sunt montate pe masini noi, ceea ce inseamna ca procesul de imbatranire al anvelopelor incepe sa curga imediat dupa fabricatie. Nu este si cazul anvelopelor vandute ca si piese schimb, care sunt stocate corespunzator in depozitele producatorilor sau ale distribuitorilor si care ajung ulterior la conducatorii auto. Putem de altfel afirma ca anvelopele pastrate in conditii corespunzatoare imbatranesc de 17 ori mai incet decat cele aflate in exploatare pe vehicul.

Un rol deosebit de important pentru siguranţa in mers il constituie adancimea profilului caii de rulare. Continental recomanda inlocuirea anvelopelor de vara in momentul cand adancimea profilului atinge 3 mm,iar a celor de iarna la 4 mm.

De ce trebuie montate anvelope de iarna

Anvelopele de iarna au scopul de a creste performantele automobilului in conditii de drum si temperaturi de iarna. Aici includem drumuri acoperite cu zapada, polei sau gheata. Cand sunt utile si necesare anvelopele de iarna ?

Un raspuns scurt ar fi acela ca odata cu scaderea temperaturii sub nivelul de 7 grade Celsius – moment in care anvelopele de vara isi pierd proprietatile, devenind mai rigide. Compusii utilizati in productie si designul anvelopelor de iarna ajuta la mentinerea performantelor si a sigurantei si in conditii dificile.

Legislativ, la nivelul Romaniei, se mentioneaza ca din momentul in care drumul prezinta zapada, polei sau gheata, montarea de anvelope de iarna (sau anvelope all-season) devine obligatorie; lipsa acestora se sanctioneaza cu amenzi si suspendarea talonului.

Pentru a fi siguri ca anvelopele de iarna sunt omologate, verificati marcajele de pe acestea. De regula, anvelopele marcate cu M+S, MS sau M&S sunt potrivite pentru a circula pe drumuri de iarna; daca alaturi de aceste marcaje obligatorii gasim si simbolul unui munte cu un fulg de nea, de regula aceste anvelope sunt special proiectate pentru a fi utilizate in conditii de iarna chiar foarte dificile.

De ce sunt anvelopele de iarna mai eficiente ? Exista mai multe elemente care diferentiaza anvelopele de iarna de cele de vara:

  • Compusii de cauciuc din care acestea sunt compuse anvelopele de iarna ajuta la mentinerea flexibilitatii anvelopei pe timp de iarna;
  • Banda de rulare are un design diferit, mai "agresiv", special conceput pentru a creste stabilitatea, pentru a reduce distanta de franare si pentru a evita fenomenul de acvaplanare pe carosabile mai ude;
  • Teste speciale sunt realizate in fiecare an de producatori si cluburi auto pentru a testa si compara anvelopele de iarna in toate conditiile si situatiile posibile;
  • Preturile sunt foarte asemanatoare cu cele ale anvelopelor de vara iar durata de viata de asemenea.

Aflati ce jante va puteti monta pe masina

Jantele din aluminiu, denumite si „jante din aliaj” au a aparut pe piata de mai bine de 40 de ani. Initial, acestea au fost destinate echiparii vehiculelor de curse, bazandu-se pe 3 avantaje: greutatea semnificativ redusa, rigiditatea crescuta pentru a optimiza performantele in viraje, precum si designul ce permite o racire imbunatatita a sistemului de franare.

Treptat, ele au aparut pe modelele de serie sau ca dotari optionale pe vehiculele varf de gama, oferind, in plus fata de jantele din otel, un design mult imbunatatit, designerii avand libertatea de a alege forme, finisaje si dimensiuni inedite. Pe masura ce s-au generalizat, intrand in echiparea initiala la dimensiuni mai mari, acum acestea echipeaza in egala masura si vehicule cu dimensiuni mai mici.

Cand schimbam dimensiunea jantelor?

La inceputul iernii, cand schimbam diametrul pentru a avea anvelope cu diametrul interior mai mic, in afara de economia care se face, aceasta solutie are si avantajul de a avea, de regula, si anvelope mai inguste, crescand astfel aderenta si marind gradul de siguranta.

In schimb, in momentul in care se face trecerea la anvelopele de vara, este recomandata echiparea cu jante cu diametrul mai mare, pe care se monteaza anvelope mai late, crescand astfel stabilitatea pe sol (invers decat iarna).

De asemenea, trecerea de la jante din otel la jante din aliaj poate fi pur si simplu o dorinta sau o chestiune de estetica, achizitionarea recenta a unei masini care implora sa fie rasfatata, etc. Astfel, trebuie sa va incadrati in limitele legale si ale omologarilor.

Probabil ca sunteti obisnuiti sa cautati pe internet dimensiunea jantelor compatibile pentru masina dumneavoastra. Asa as proceda si eu, insa dimensiunile posibile difera in functie de model, versiune, an de productie, cel mai bine fiind sa verificati urmatoarele:

Informatiile prezente pe vehicului dumneavoastra!

In interiorul portierei, langa indicatiile privind presiunea, pe capacul de la rezervor, etc, insa mai ales in carte de identitate a masinii. De aici trebuie sa incepeti cautarea. Pe masina dumneavoastra gasiti dimensiunile omologate de catre constructor. Alegeti una dintre dimensiunile pe care le gasiti acolo, pentru a avea o garantie a faptului ca nu veti avea surprize si ca veti trece fara probleme de ITP.

De fapt, legislatia permite trecerea la un alt diametru si ofera posibilitatea de a echipa vehiculele cu anvelope diferite specificate de producator.

Retineti faptul ca diametrul exterior al pneului trebuie sa fie identic. Exista un tabel de echivalente dimensionale publicate de catre producatori, care acum inlocuit de un tabel oficial publicat de TNPF, care este autentificat, in unele tari, si de catre controlului tehnic.

Acest tabel permite de exemplu supradimensionarea urmatoare de la: 195/65R15 >>> 205/55R26 > 205/50R17 > 225/45R17> 225/40R18> 245/35R18 > 255/30R19 > 305/25R19

Acest exemplu arata in mod clar ca, pentru a putea creste dimensiunea jantei, este necesara montarea anvelopelor cu inaltimea mai mica a flancului. Acest tabel ne arata, de asemenea, ca anvelopele devin mai late.

Atat din punct de vedere tehnic, cat si legal, trebuie luate 3 masuri de precautie:

  1. Indicii de sarcina si de viteza trebuie sa fie egali sau mai mari decat cei din echiparea originala. Aceasta este o conditie imperativa pentru ca echiparea sa fie legala si ca vehiculul sa fie acoperit de catre firma de asigurari.
  2. Latimea jantei trebuie sa fie compatibila cu cea a anvelopei. Producatorii au un tabel <> care corespunde cu fiecare dimensiune de anvelope. Valoare nominala intermediara este latimea recomandata pentru anvelope de catre fiecare producator ca fiind ideala pentru a fi montata pe jante, pentru ca vehiculul sa se poata deplasa in cele mai bune conditii.
  3. Contra-aripa trebuie sa poata permite montarea unei anvelope mai late.

Razboiul intre fabricantii de anvelope, pe frontul inovatiilor, este lansat! Dupa Michelin si modelul sau revolutionar CrossClimate, destinat unei utilizari atat vara cat si iarna, a venit randul americanului Goodyear sa prezinte la Geneva conceptul BH03. Este vorba despre o anvelopa capabila sa converteasca caldura generata la rulare in energie destinata alimentarii unei baterii utilizata de un autoturism electric. Cum era de asteptat, Goodyear nu a prezentat in detaliu secretele acestei noi tehnologii care, pentru moment, nu exista decat in imagini de sinteza. Astfel, anvelopa ar inmagazina caldura in mai multe feluri: prin intermediul unor benzi negre fotovoltaice (ar functiona chiar si cand masina stationeaza), prin exploatarea deformarii flancului anvelopei la rulare, sau prin dinamica materialului, atunci cand anvelopa este in miscare.

8 lucruri de verificat la masina inainte de a pleca la drum in concediu

1. Anvelope

Verificarea starii la anvelope este primordiala; este singurul contact între vehicul si sosea. Sau mai clar, acest lucru va permite sa aveti o buna tinuta de drum, o directie precisa, stabilitate si o mai mare longevitate a acestora.

Amintiti-va sa verificati starea flancului la anvelope. Conditiile meteorologice pot provoca daune anvelopelor iar precizia, stabilitatea si durata de viata ale anvelopelor pot fi astfel diminuate. Anvelopele montate pe vehicul sunt foarte importante de aceea nu ezitati sa mergeti în centrele noastre partenere pentru a verifica starea lor.

Banda de rularea a anvelopelor are mai multi indicatori de uzura, care va permit sa verificati uzura acesteia si, desigur, nu trebuie sa asteptati ca aceasta uzura sa ajunga la maxim, pentru a schimba anvelopele.

Se considera ca atunci cand se ajunge deja la 50% din uzura anvelopelor, acestea încep sa isi piarda din performante, cum ar fi aderenta la sol.

In caz de pana, roata de rezerva va poate fi foarte utila, astfel verificati prezenta acesteia in portbagaj si starea ei.

Presiunea la rece: Este recomandabil sa se faca presiunea anvelopelor la rece. Cu toate acestea, în cazul în care trebuie sa-l faci în timpul calatoriei si anvelopele tale sunt calde, trebuie sa adaugati 0,3 bari mai mult decat recomandarile fabricantului.

Presiunea la sarcina: Daca autovehiculul dumneavoastra este încarcat, sau plecati la un drum lung pe autostrada, si / sau aveti o remorca sau rulota, ar trebui sa mariti cu 0.5 - 0.8 bari presiunea initiala recomandata, tinand cont, de asemena, de sarcina totala admisa.

Cu o presiune adecvata la anvelope, puteti economisi combustibil si puteti evita o uzura prematura a acestora si in acelasi timp beneficiati de o buna tinuta de drum si o mai mare stabilitate.

Ca titlu informativ, o presiune de umflare de doar 80%, reprezinta o pierdere de aproximativ 10 000 de km din durata de viata a anvelopelor.

Valvele din cauciuc sunt predispuse la deteriorarea în timp, si o valva deteriorata genereaza o pierdere de presiune astfel încat trebuie sa o înlocuiti daca considerati ca este necesar.

O valva electronica este mai rezistenta si nu este necesar inlocuirea acesteia in acelasi timp, dar acestea trebuie sa fie, de asemenea, verificate de catre un profesionist.

2. Nivelul uleiului

Uleiul de motor permite lubrificarea motorului si astfel o viata si o eficienta mai mare a acestuia. Prin urmare, ar trebui sa verificati nivelul de ulei al vehiculului,la rece desigur, si pe o suprafata plana pentru a obtine un rezultat precis pe tija de nivel.

Este recomandat sa pastrati un bidon de ulei in masina, in cazul in care veti parcurge mai multi kilometri si astfel puteti reface nivelul în timpul calatoriei, daca este cazul.

3. Lichidul de racire

Lichidul de racire este esential, acesta permitand mentinerea la o temperatura constanta a motorului. Pentru a verifica nivelul acestuia, operatiunea este aceeasi ca pentru nivelul de ulei: trebuie sa o faceti cu vehiculul la rece si pe o suprafata plana.

Este recomandat, de asemenea, sa pastrati un bidon de lichid de racire in masina, in cazul in care veti parcurge mai multi kilometri si astfel puteti reface nivelul în timpul calatoriei, daca este cazul.

4. Lichid de spalat parbrizul

Lichidul de spalare a parbrizului este important, daca doriti sa pastrati o vizibilitate cat mai buna în toate conditiile meteorologice. Este recomandabil pentru aceasta perioada de vara a anului un lichide de spalare de vara (anti-insecte).

Este recomandat, si in acest caz, sa pastrati un bidon de lichid de spalare in masina, in cazul in care veti parcurge mai multi kilometri si astfel veti putea completa nivelul în timpul calatoriei, daca este cazul.

5. Stergatoarele

În mod evident, daca aveti nevoie sa verificati nivelul de lichid pentru spalarea parbrizului, nu trebuie uitata starea stergatoarele; acestea reprezinta garantia unei vizibilitati bune si in acelasit timp ofera o siguranta pentru conduita dvs.

Ca regula generala, cauciucul stergatoarelor se poate uza dupa sase luni si sunt mai mult sau mai putin solicitate in functie de regiune si clima.

6. Kit de siguranta

Acest kit trebuie sa fie prezent în mod obligatoriu în vehicul si trebuie sa verificati daca KIT-ul de siguranta contine:

  • Triunghi
  • Vesta galbena
  • Stingator (Atentie la data de expirare, între 5-10 ani în functie de model)
  • Trusa de prim ajutor (dezinfectante, bandaje , etc)

7. Iluminat

Starea becurilor vehiculului dvs. este extrem de importanta. Asigurati-va ca acestea functioneaza inainte de plecare (semnalizare, faza lunga si scurta, lumini de frana ...) si mai presus de toate ar trebui sa aveti întotdeauna o cutie de becuri de rezerva în cazul în care este nevoie de inlocuit.

Trebuie sa ne gandim, de asemenea, la curatarea farurilor si geamurilor vehiculului, un lucru ce va permite sa obtineti pana la 30% iluminat in plus!

8. Incarcarea vehiculului

Cand mergem în concediu, obisnuim si este necesar sa umplem portbagajul, dar fiti atenti: tot ceea ce este pus in interiorul masinii in spate, in caz de accident, pot deveni proiectile deosebit de periculoase.

Va sfatuim sa mergeti in concediu doar cu ceea ce considerati ca va este util, si incercati sa nu puneti nimic in spate in interiorul masinii care va pot afecta siguranta si vizibilitatea dvs atunci cand conduceti.

Stoc online disponibil de peste un milion de anvelope