AnvelopeCamioaneAgroindustrialeJantePromotiiAccesorii
Cum se cauta
Cautand 1956515 veti gasi dimensiunea 195/65R15 pe toate marcile.
Cautand 1956515 DUNLOP veti gasi toate dimensiunile care incep cu 195/65R15 pe marca DUNLOP.
Cautand 1956515 DUNLOP SPORT 01 veti gasi dimensiunea 195/65R15 pe marca DUNLOP cu profilul SPORT 01.

Cos cumparaturi
0 articole in cos

Cos

Informatii utile despre anvelope iarna, anvelope vara, jante

 

 

 

  1. Cum se citesc informatiile de pe jante
  2. Cum se citesc informatiile de pe anvelope
  3. De ce trebuie sa va echipati masina cu anvelope de iarna
  4. Cum sa va alegeti anvelopele
  5. Cum sa depozitati anvelopele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1. Cum se citesc informatiile de pe jante

Jantele au ca marcaj de exemplu 6JX15 ET40 4X108. Acest cod inseamna:
-Latimea interioara a jantei. Este primul numar din cod - 6Jx..., unde 6 este latimea interioara a jantei, masurata in inci, si este masurata intre marginile jantei, acolo unde intra anvelopa. De exemplu, 7J inseamna 7 inci, mai exact, 170.78 mm, de unde rezulta ca putem folosi o anvelopa in jurul dimensiunii de 170 mm latime. Daca vom avea 9J, o sa putem pune anvelope ce au latimea de 225 mm; si asa mai departe. Luand in consideratie si toleranta marginilor jantei, putem pune si anvelope putin mai mari; in general cu maximum 2 cm. Astfel, pentru performante optime si pentru a respecta specificatiile jantei si cele ale anvelopei, la 7J putem pune anvelope de maximum 175 iar la 9J vom putea pune maximum 235.
-Diametrul total. Diametrul jantelor se masoara in inci si este masurat, dintr-o parte in alta a suprafetei exterioare, trecand prin centrul jantei. Alegerea diametrului unei jante depinde numai de dimensiunile inscrise in talon referitoare la acestea sau de gusturi personale. Diametrul jantei il veti gasi intotodata inscriptionat pe jante, de obicei fiind al doilea numar - 6Jx15... , unde 15 este diametrul rotii. Bineinteles ca diametrul unei jante va influenta greutatea, stabilitatea, demarajul sau alti parametri ai masinii.
-Profilul jantei. J, JJ, K, JK, B, P sau D sunt litere care sunt atasate la cifra care arata latimea interioara a jantei, cum ar fi 7J. Literele arata ce fel de profil are janta, mai exact, pe ce suprafata se asaza anvelopa. Majoritatea masinilor au "J", un profil al jantei des intalnit si universal. Masinile 4x4 au de multe ori jante cu profil "JJ", in timp ce alte masini mai vechi pota avea, de exemplu, un profil "K".
-Alezajul central (ET). Reprezinta distanta de la butucul rotii (acolo unde se prinde pe masina) pana la mijlocul jantei. ET=Offset si se masoara in mm. Practic acest ET reprezinta distanta dintre "spatele" butucului jentii si "mijlocul" acesteia. Cu cat ET este mai mare cu atat janta intra mai in interiorul caroseriei si invers. In exemplu dat mai sus, 40 reprezinta ET-ul.
-Numarul de prezoane. Reprezinta numarul de suruburi cu ajutorul carora este fixata roata. In exemplul nostru este 4x108, unde 4 reprezinta numarul de prezoane.
-Distanta dintre prezoane. Reprezinta departare intre prezoane si trebuie cunoscuta exact pentru alegerea corecta a jantelor. Distanta intre prezoane este de obicei stantata si pe janta, sub o forma de genul - 4x108, unde 108 reprezinta distanta in milimetri intre prezoane.
- la masinile cu 4, 6 sau 8 prezoane – se masoara din centrul imaginar al celor doua gauri opuse.
- la masinile cu 5 prezoane - se masoara din marginea indepartata a unei gauri pana in centrul celei de-a doua gauri.                                                                                 
Sus
 

 


2. Cum se citesc informatiile de pe anvelope



265 : latimea anvelopei in mm
79 :   flancul anvelopei (raportul procentual intre inaltimea flancului si latimea anvelopei: 0,79)
R13 :structura anvelopei, de tip radial si 13 reprezinta diametrul interior al anvelopei, in inchi
112 : indice de sarcina al anvelopei
Q :     indice de viteza al anvelopei
M S:  reprezinta caracteristicele de iarna ale anvelopei



195 :   latimea anvelopei in mm
60 :     flancul anvelopei(raportul procentual intre inaltimea flancului si latimea anvelopei: 0,60)
R15 :  structura anvelopei de tip radial si 15 reprezinta diametrul interior al anvelopei in inchi
DOT :    Indica ca anvelopa este in conformitate cu US Department of Transportation (DOT)
PDV9 : Codul fabricii unde a fost fabricata anvelopa
INHR :  Codul dimensional al anvelopei
049 :    Saptamana si anul fabricatiei anvelopei - in exemplul nostru, saptamana 4 din 2009

Definitii pentru alte marcaje de pe anvelope :

Reinf:   "Reinforced": anvelope cu un indice de sarcina superior pentru aceeasi dimensiune
Extra Load :   Un nou marcaj pe anvelope având aceeasi semnificari ca si Reinf
XSE :   `X` referire la tehnologia radiala a anvelopei ; `S` de la Siguranta ; `E` de la Economie
PR :   Acest marcaj pe anvelope este un mijloc de identificare a diferitelor anvelope de aceeasi dimensiune, dar cu conditii de functionare sarcina/presiune diferite.

Sus

 

 

 


3. De ce trebuie sa va echipati masina cu anvelope de iarna

Iarna, conditiile de rulare sunt specifice. Pentru o anvelopa, iarna incepe de la +7 grade C. Sub aceasta temperatura, cauciucul dintr-o anvelopa de vara se intareste si isi pierde din eficacitate. In consecinta, iarna, distantele de franare pot fi mai mari cu pana la 20% in functie de conditiile de timp si de anvelopele cu care este echipata masina dvs.
La o temperatura sub 7 grade C, o anvelopa de iarna ofera mai multa siguranta si reduce distantele de franare comparativ cu o anvelopa de vara, pe orice tip de carosabil (vezi graficul de mai jos)
Pe de alta parte iarna, suntem tentati adesea sa montam anvelope de iarna numai pe cele 2 roti motoare. Acest lucru nu este deloc suficient pentru bune performante si o conducere in siguranta. Cu doar 2 anvelope de iarna pe rotile motoare veti obtine numai o buna motricitate dar nu si un bun control al vechiculului. Pentru conditii optime de siguranta de circulatie, iarna este recomandat sa va echipati pe toate rotile cu anvelope de iarna (vezi tabel)
Un autovehicul echipat cu cauciucuri de iarna pe tractiunea pe fata va fi dezechilibrat pe spate si risca sa plece cu multa usurinta in derapaj tete-a-queue. Si respectiv, un autovehicul echipat cu anvelope de iarna numai pe rotile de propulsie pe spate va fi dezechilibrat pe fata si risca sa rateze virajele ruland drept in fata.








Sus

 

 

 


4. Cum sa va alegeti anvelopele

Anvelopele de prima echipare sunt acele anvelope montate pe o masina noua; in functie de recomandarile constructorului masinii precum si a fabricantului de cauciucuri, este posibil sa va montati si alte modele de anvelope respectand insa cu strictete indicii de viteza si de greutate impusi de constructorul auto (vezi sectiunea referitoare la acesti indici)Sus

 

 


5. Cum sa depozitati anvelopele

Anvelopele fara janta trebuie depozitate vertical, iar anvelopele montate pe janta, in pozitie culcat. Pentru o buna depozitare a anvelopelor, este de preferat sa se aleaga o incapere intunecata, racoroasa si uscata. A se evita contactul cauciucului cu benzina, ulei sau grasimi.

 

Sus